CASE: The Gift Label trendsessie

Gedurende onze langlopende samenwerking, die in 2019 begon, hebben de House of Treats community én ons team het merk The Gift Label al goed leren kennen. Maar in het kader van innovatie, iets wat wij érg graag doen bij House of Treats, was het na drie jaar onderzoek via de welbekende box-methode tijd voor een nieuwe way of working.

Lees meer over ons vernieuwend focusgroep-onderzoek, hoe we de kandidaten selecteerden en welke inzichten deze trendssessie opleverde.

 

Opzet onderzoek
De klantvraag was duidelijk: “Hoe ziet de consument ons en op welke trends kunnen wij als merk het beste inspelen?” Om het team van TGL te inspireren, doelgroepgedrag en de latest trends te observeren, werd er een focusgroep trendsessie georganiseerd. Van tevoren stelden we met het team van de The Gift Label de hypotheses vast. Tijdens de focusgroep trendsessie werden deze onder begeleiding van een ervaren gedragspsycholoog en marktonderzoeker besproken. De vragen zoomden in op de houding van de consument tegenover TGL als merk, maar ook ten opzichte van trends als duurzaamheid, inclusiviteit en gender. De deelnemende members zaten tijdens de sessie echt even op de stoel van de marketeer, designer en productontwikkelaar. Met nieuwe inzichten en creatieve input als resultaat.

De (doel)groep
De speciaal samengestelde groep bestond uit 8 trendbewuste House of Treats members (6 vrouwen en 2 mannen) tussen de 25 en 45 jaar. Alle members waren al bekend met het merk en hadden er affiniteit mee. De groep was zo uitgekozen dat het een goede mix was van interesses, behoeftes en levensfases. Van een weddingplanner die ook een jonge moeder is tot een recent afgestudeerde die net haar eerste digital marketingbaan heeft. Deze members werden uitgenodigd op het kantoor van The Gift Label in Amsterdam om in groepsverband hun eerlijke mening te geven.

Ook The Gift Label nam deel aan de trendsessie en presenteerde twee nieuwe productlijnen die in 2023-2024 gelanceerd worden. Er ontstond een creatieve brainstorm waar iedereen enthousiast aan deelnam. De deelnemers gaven hun ongezouten mening over het merk en bijbehorende producten en spraken open over wat er speelt in hun leven (macrotrends), hoe dit zich uit (gedrag) en hoe The Gift Label hier een rol in zou kunnen spelen.

Member quote (26): “Tijdens de trendsessie hadden we het onder meer over hoe The Gift Label met thema’s als inclusiviteit en duurzaamheid omgaat. Ik vind het zo cool dat bedrijven in gesprek gaan met hun klanten om te horen welke waarden zij belangrijk vinden!”

 

Resultaat: trend- & productreport
Tijdens deze trendsessie kwamen er belangrijke inzichten voor The Gift Label naar voren rondom de besproken trends, waaronder genderneutraliteit. Ter plekke werden die inzichten besproken en toegepast op een nieuw productdesign. Ook het onderwerp duurzaamheid werd uitvoerig besproken: hoe kan deze trend nog beter verwerkt worden in verpakkingen en producten? The Gift Label kreeg zo handvatten aangereikt om de eerste stappen te zetten op het gebied van community building en productontwikkeling en deed tegelijkertijd nieuwe ideeën op, rechtstreeks van de consument.

Sophie Mallens, Sourcing Manager bij The Gift Label: “Voor mij was het heel waardevol om inzichten te krijgen over hoe de deelnemers het DNA van The Gift Label zien en ervaren en welke zaken nog beter naar buiten gebracht kunnen worden. We kregen echt een inkijkje in hun wereld.”

Zie hier de case video (december 2022):

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.