CASE: POM Amsterdam

POM Amsterdam, opgericht door zussen Liesbeth en Violet Lotgering, maken sinds 2011 kleurrijke sjaals en sinds een paar jaar ook kleding. Inmiddels hebben ze 800 verkooppunten wereldwijd. En het leuke is dat de zussen nog steeds alle prints en items zelf ontwerpen in hun atelier in Amsterdam.

POM Amsterdam, opgericht door zussen Liesbeth en Violet Lotgering, begon met kleurrijke sjaals in 2011. Inmiddels is het merk uitgegroeid tot een volwaardig fashion brand met een eigen kledinglijn met 800 verkooppunten wereldwijd. En het leuke is dat de zussen nog steeds alle prints en items zelf ontwerpen in hun atelier in Amsterdam.

Om de groei van hun succesvolle internationale modemerk bij te houden, was er behoefte om o.a. de naamsbekendheid te meten. Hiervoor heeft House of Treats in oktober ‘22 een nulmeting gedaan met het doel dit jaarlijks te herhalen om de voortgang te meten.

Doelstellingen samenwerking
POM Amsterdam wilde het volgende meten:

  • Naamsbekendheid
  • Concurrentieveld
  • Shopgedrag
  • Kledingstijl


De werkwijze
Aan 750 vrouwelijke respondenten, verspreid over heel NL en met drie evenredige leeftijdsgroepen, is een online vragenlijst uitgegaan. Alle 750 vrouwen voldeden aan een aantal doelgroepcriteria van POM Amsterdam. De vragenlijst is in samenwerking met POM’s marketing manager en ons team van marktonderzoekers gemaakt.

Resultaten
Een concreet rapport met data en inzichten over de gevraagde onderdelen, waaronder naamsbekendheid. Zo werd onder meer duidelijk hoeveel procent van de doelgroep in NL het merk top of mind heeft – en hoeveel procent het merk helemaal niet kent.

Extra treat voor POM én members
Na afloop van het onderzoek is een winactie uitgezet op de House of Treats Instagram, om extra zichtbaarheid voor POM Amsterdam te genereren binnen de juiste doelgroep. Vijf winnaars kregen een shopping voucher t.w.v. € 150 – uiteraard (that’s how we roll) in ruil voor hun ongezouten mening. Hun mening hebben ze via een video ingesproken waardoor POM zelf goed het sentiment kon ervaren. Deze data was uiteraard niet representatief en werd niet meegenomen in de onderzoeksconclusies, maar diende als mooie inspiratie voor het POM-team en vervolgonderzoek.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.