10 sep CASE: Rijksmuseum
Goede vrienden zijn onmisbaar. Oók voor het Rijksmuseum. Dankzij die vrienden kan het RIJKSmuseum vele mooie dingen doen. Rijksextra is een vriendschap, tussen het Rijksmuseum en jonge kunstliefhebbers tot 40 jaar oud.
Deze vriendschap voorziet de kunstliefhebbers ten eerste van onbeperkt toegang tot het museum. Maar ook een uitgebreid inhoudelijk programma dat onder meer bestaat uit: lezingen, previews, avondopenstelling, exclusieve rondleidingen en gezellige borrels.
Onze zorgvuldig gecureerde groep House of Treats-members biedt RIJKSextra de unieke kans om waardevolle inzichten op te doen. Onze doelgroep verbinden met hun wensen, hoe deden we dat?
Onderzoeksdoelstellingen:
- Relatie van deze consument meten m.b.t culturele instituties;
- Meten van merkbekendheid en beleving van het Rijksmuseum in het algemeen;
- Meten van merkbekendheid en beleving van het RIJKSextra lidmaatschap;
- Testen van communicatie rondom de evenementen;
- Koopintentie van het RIJKSextra lidmaatschap;
- Online bereik en positieve ‘word of mouth’ genereren in de doelgroep.
De Treat:
150 van onze community members werden drie maanden lang de trotste houder van een persoonlijke RIJKSextra -pas. Daarmee konden ze gebruik maken van RIJKSextra voordelen en ontvingen ze een uitnodiging voor vier exclusieve events.
- Morning yoga – Onder de Nachtwacht
- Lecture: ‘Iedereen kan een fotograaf zijn’
- Lecture: ‘Alle Rembrandts’
- ‘Het Tuinfeest’ (in de tuinen van het Rijksmuseum)
Ten einde van die drie maanden kon de member samen met een vriend of vriendin, tegen zeer gereduceerd tarief, officieel Rijksextra vriend worden.
De resultaten
- Het onderzoek voorzag het RIJKSextra team van waardevolle data en inzichten, waardoor ze hun gewenste doelgroep nog beter in kaart hebben gebracht;
- De response rate van het onderzoek was maar liefst 97%;
- In totaal waren er, per event, gemiddeld 30 – 120 bezoekers;
- ROI: Meerdere community members zijn na deze Rijksmuseum x House of Treats experience officieel vriend geworden van RIJKSextra.
Koen van Santen, Head of development RIJKSvrienden:
“Bijzonder om op een nieuwe manier in aanraking te komen met onze doelgroep. Het mede-samenstellen van de box is een feestje. De resultaten van de survey geven je een goede start en helpen je op weg bij het analyseren van de behoeften van je potentiële klanten of leden.”
Benieuwd naar meer informatie over onze werkwijze? Let’s talk!
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.