27 feb IN THE HOUSE: Erhan Tartan
Hoewel onze member Erhan Tartan (35) geboren en getogen is in Duitsland, verloor hij zijn hart aan Nederland tijdens zijn studie in Arnhem. Waarom? “Nederlanders nemen zichzelf niet te serieus! Ze staan wat relaxter in het leven en lijken gewoon net wat blijer. Ik kan op straat bijvoorbeeld een koekje aan het eten zijn en dan zegt een voorbijganger tegen me: “eet smakelijk!” Dit soort ervaringen heb ik in Nederland meer dan in Duitsland.”
Als er iets is waar Erhan écht trots op is, dan is het wel zijn zoon. Natuurlijk is elke ouder dat. Maar, Erhan is er als taalliefhebber met name trots op dat zijn zoon tweetalig wordt opgevoed in een multiculti gezin. Zo is er zijn Turks/Duitse achtergrond en die van zijn Nederlandse verloofde.
“Ik merk dat hij zo geïnteresseerd is in taal, daar ben ik enorm trots op. Dan vraagt hij pro-actief al: “papa, wat is dit in het Turks?” Die liefde voor taal en woorden heb ik natuurlijk ook, dus het is bizar dat bij hem terug te zien.”
Zijn eigen liefde voor taal kan Erhan kwijt in zijn freelance carrière als copywriter en merkstrategist. Erhan vindt dat marketing een belangrijke taak heeft: consumenten te helpen om een keuze te maken, in plaats van ze voor de gek te houden. “Consumenten hebben zoveel verleiding en afleiding, maar het moet juist makkelijk zijn een goede keuze te maken.” Copywriting speelt hier volgens hem ook een essentiële rol in: “De boodschap moet altijd duidelijk zijn.”
Hij kijkt wel met wat gezonde ironie naar de “purpose wave” die de afgelopen jaren in de marketing plaatsvond. “Alles moest purpose hebben… Maar, om échte purpose te hebben, moet je dat ook wat kosten. Ik denk niet dat er voor bedrijven nog ruimte is om dingen te zeggen die over de top of fake zijn. Kijk naar ‘the king of purpose’, Patagonia. Zij werden serieus genomen, omdat het hier om een echte investering ging. Dat is echte purpose.”
Als Erhan één strategisch advies zou mogen geven aan alle beginnende creatieven dan is het wel: kwaliteit komt van kwantiteit. “Als kinderen zijn we vanzelf creatief. We doen gewoon en hebben geen drempels. Maar, naarmate we ouder worden verliezen we die capaciteit en zijn we te kritisch. Mijn advies is dan ook: gooi je ideeën eruit. Het maakt niet uit hoe slecht het is. Je kan deze dan verder gaan editen én als je je slechte ideeën eruit knalt, maak je ruimte voor goede ideeën. Probeer jezelf niet teveel tegen te houden!”
Erhan Tartan – House of Treats member since 2022
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.